Rodfrugtsuppe med rugbrødscroutoner

Vegetarret, som selvfølgelig altid kan spices op med kylling eller bacon, hvis man f.eks. har det i køleskabet. Rodfrugtsuppe er min go-to-dish, fordi den er så simpel, at alle kan være med (selv mig!). De udvalgte rodfrugter er mine favoritter, men hvis man f.eks. er tosset med rødbede eller knoldselleri, så kan de også tilføjes. Min rodfrugtsuppe skal helst være rigtig cremet, og jeg krydrer aldrig suppen specielt meget, men derimod får rugbrødscroutonerne fuld gas med salt, hvidløg og oregano!

Ca. 2 personer:

  • Ca 750-1000g blandet rodfrugter (gulerod, pastinak, persillerod, kartofler)
  • 1 løg
  • Olie
  • 1 liter bouillon (jeg bruger altid de små klodser fra f.eks. Knorr. Der går 1 klods til 1/2 kg vand, og i den her ret kan jeg godt lide at bruge 1 kylling og 1 grøntsag)
  • Salt og peber
  • Evt 1/2 dl fløde

How to:

  1. Skræl rodfrugterne og skær dem i stykker
  2. Pil og hak løg
  3. Svits rodfrugter og løg i olie i ca 3 minutter ved høj varme – uden at brune dem
  4. Tilsæt bouillon og lad suppen simre under låg i ca 30 minutter – Rodfrugterne skal falde nemt af gaflen, når man stikker i dem
  5. Hæld vandet fra, og blend suppen. Enten med stavblender eller i en almindelig blender
  6. Tilsæt fløde og rør rundt
  7. Smag til med salt og peber
  8. Servér

 

Rugbrødscroutoner:

  • Rugbrød; jeg plejer at bruge 3 rundomer til 2 personer
  • 1 tsk groft salt
  • 1 tsk hvidløgspulver (eller 1 fed presset hvidløg)
  • 1/2 tsk tørret oregano
  • Olie

How to:

  1. Skær rugbrødet i tern
  2. Vend rugbrød i en skål med olie, salt og krydderier
  3. Hæld rugbrød på en varm pande og rist dem på høj varme. De skal helst være rigtig sprøde, uden at være brændte
  4. Hæld dem tilbage i skålen og servér

One thought on “Rodfrugtsuppe med rugbrødscroutoner

Leave a comment